Stad Oostende start belronde naar 80+ers

Share this:

Vandaag start Stad Oostende een belronde naar alle Oostendse 80-plussers. Bedoeling is om te peilen naar het algemeen welzijn van deze groep senioren tijdens de coronacrisis. In totaal gaat het over zo'n 4.800 personen.

Aan de hand van het rijksregister verzamelt Stad Oostende momenteel alle contactgegevens van de Oostendse 80-plussers. Die lijst van senioren zal de komende weken worden opgebeld. Tijdens de telefoongesprekken wil Stad Oostende bij de 80-plussers peilen naar het algemeen welbevinden. Hoe beleven de senioren deze periode? Hoe gaat het met hun gezondheid? Hebben ze nog sociale contacten? … Indien nodig, worden mensen doorverwezen naar het bestaande aanbod of wordt er aan instanties zoals bijvoorbeeld mutualiteiten gevraagd om hen te contacteren, om een oplossing te bieden voor een probleem.

Gesprekken omzetten in beleid

We hopen doorheen de gesprekken ook een aantal 'rode draden' te detecteren om mee aan de slag te gaan. Als er opvallende zaken bij meerdere personen terugkeren, zowel positief als negatief, kunnen we die omzetten in ons beleid.

Om 80-plussers op te bellen, rekent Stad Oostende op dezelfde medewerkers die de laatste weken ook zijn ingezet bij de Sociale Noodlijn.

Preventie bij senioren 80-plussers maken bijna 9% van de bevolking van Stad Oostende uit. De risico’s op vereenzaming, isolement en achteruitgang zijn bij deze groep sterk aanwezig tijdens deze lockdown. “Deze actie is een versterking van het sociaal beleid naar ouderen toe en een aanvulling op het werk van het Meldpunt Senioren in Nood dat al jaren een vaste waarde is. Stad Oostende blijft hiermee voorloper in preventie naar ouderen toe. Het welbevinden en de gezondheid van elke Oostendenaar staat voorop” zegt schepen van Seniorenbeleid Natacha Waldmann. In totaal gaat het over een 4.800 Oostendenaars. Bewoners van woon-zorgcentra en serviceflats worden niet opgebeld, omdat zij sowieso dagelijks contact hebben met zorgverstrekkers. Personen die al een beroep doen of deden op de diensten van de Sociale Noodlijn (boodschappendienst, maaltijdservice,...) evenmin, omdat de medewerkers van Stad Oostende bij hen al polsen naar het algemeen welzijn.