Steeds meer jongeren halen diploma met leefoon

Share this:

Het aantal jongeren dat met behulp van het OCMW een studietraject volgt, is de laatste drie jaar bijna met de helft toegenomen.  In maart van dit jaar spreken we over een 200-tal studenten. « Door jongeren toe te leiden naar een diploma, willen we vanuit het OCMW versterkend werken. Een diploma is namelijk de beste garantie op het doorbreken van generatiearmoede. » zegt Natacha Waldmann, Schepen van Zorg, Welzijn en Onderwijs en bevoegd voor armoedebestrijding.

Oostende heeft een kleine 1.300 leeflooncliënten, een kwart daarvan zijn min 25-jarigen. De laatste jaren nam dit aandeel nog toe, onder andere door het ondersteunen van leefloontrajecten bij studenten. Dit kunnen zowel trajecten in het (voortgezette) secundair onderwijs zijn, als trajecten naar een bachelor of masterdiploma.

Er zijn verschillende oorzaken voor deze stijging. Enerzijds is er bij veel jongeren en hun gezin een groeiend bewustzijn over het belang van een diploma en de kansen die dat biedt in de toekomst. Ten tweede is het onderwijsveld permanent in beweging. Er komen nieuwe opleidingsmogelijkheden en opleidingen op diverse niveaus, die mikken op een veel bredere doelgroep. Tenslotte zien we ook dat jongeren uit gezinnen die pas later op ons onderwijs hebben ingehaakt, in veel gevallen pas na hun 18de het secundair onderwijs afmaken en die overbrugging met een leefloon nodig hebben om dat traject te vervolmaken.

“Het is een bewuste keuze om jonge cliënten kansen te geven en een diploma secundair onderwijs te laten halen of te laten verder studeren. Dit is nog steeds de beste garantie op een goede maatschappelijke integratie.” vervolgt Schepen Waldmann.

Studeren met een leefloon is een verhaal van rechten en plichten. Er is intensieve begeleiding van de trajecten. Er wordt met de studenten geëvalueerd hoe ze hun studies aanpakken en welk perspectief ze met hun mogelijkheden hebben. Schoolresultaten en het volgen van de lessen worden gemonitord, en er wordt verwacht dat ze in de zomer een vakantiejob vinden, waarbij de financiële ondersteuning onderbroken wordt.

“De cijfers van het afgelopen schooljaar laten een succesverhaal zien. Slechts in enkele gevallen leidt het traject niet tot een diploma. Zo zetten we in op versterken van de cliënten, en reiken we ze handvaten aan om hun eigen toekomst in handen te nemen. Dat deze jongeren hiermee aan de slag gaan en zo hun persoonlijke situatie verbeteren, is een mooi resultaat.” aldus nog Schepen Waldmann