Stad Oostende lanceert mocktails in kader van Tournée Minérale

Share this:

Tournée Minérale, een initiatief van De Druglijn dat alle Belgen oproept om tijdens de maand februari geen alcohol te drinken, is ondertussen aan een vijfde editie toe. Stad Oostende ondersteunt haar inwoners die deelnemen aan dit initiatief. Tijdens de maand februari lanceert de Stad vier filmpjes op de Facebookpagina waarin bekende Oostendenaars tips geven om thuis een lekkere mocktail te maken. Het eerste filmpje verschijnt op vrijdag 5 januari.

Veel organisaties, bedrijven, verenigingen en individuele burgers nemen jaarlijks deel aan de campagne Tournée Minérale. De hele maand februari geen alcohol drinken is het engagement dat bij Tournée Minerale hoort.

Oostendse cocktailshakers

Stad Oostende ondersteunt haar inwoners die deelnemen en zal vanaf vrijdag 5 februari elke week een video met een leuk mocktailrecept delen op de Facebookpagina van de Stad. Mocktails zijn alcoholvrije cocktails en het beste bewijs dat je ook kan genieten van een aperitief zonder dat er alcohol mee gemoeid is. Zo leren mensen op een leuke manier bewuster omgaan met alcohol.

Vier Oostendse cocktailshakers geven tips en tricks mee hoe je thuis zelf een lekkere alcholvrije cocktail kan maken. Deze vrijdag mag Niek Calcoen de spits afbijten met zijn ‘The not-so-cosmo’, de alcoholvrije variant van de Cosmopolitan.

Ook jeugdhuis OHK en twee Oostendse horecazaken komen aan bod met elk een eigen creatie. Op de achtergrond speelt er telkens muziek van een Oostendse band of dj en aan het eind van elk filmpje krijgt de kijker een weetje over de positieve gevolgen van een maand zonder alcohol.

Schepen Maxim Donck: "We willen onze Oostendenaren op een speelse manier laten kennismaken met verschillende mocktails. Aan de hand van de mooi uitgewerkte filmpjes proberen we iedereen aan te sporen om alcohol in de maand februari links te laten liggen en zich te laten verrassen door lekkere alternatieven. Zeer fijn is dat we hierbij met verschillende bartenders, die we normaal gezien in betere tijden tijdens het uitgaansleven tegenkomen, konden samenwerken."

Bewust worden van de effecten van alcohol

De campagne Tournée Minérale bestaat intussen al vijf jaar en wil alle Belgen sensibiliseren rond acolholgebruik. "Gemiddeld drinkt een Belg 12,6 liter pure alcohol per jaar. Daarmee bevinden we ons op de vijfde plaats in Europa. Alcohol heeft, ook als je weinig drinkt, invloed op bijna alle organen in het lichaam en het hangt samen met ongeveer tweehonderd verschillende aandoeningen. Een campagne als Tournée Minérale helpt om mensen zich bewust te laten worden van hun alcoholgebruik en de effecten hiervan. Bij sommige mensen kan het een signaal zijn om wat voorzichtiger te zijn", aldus schepen Natacha Waldmann.

Meer informatie over de campagne van Tournée Minérale is te vinden op www.tourneeminerale.be