Stad Oostende verwelkomt 550 onderwijsprofessionals op eerste inspiratiedag basisonderwijs

Share this:

Voor het eerst zullen op dinsdag 25 april 2023 leerkrachten uit alle netten van het basisonderwijs worden samengebracht voor inspiratiesessies over diverse thema's die leven in het onderwijs van vandaag. Via acht interactieve lezingen en een welzijnsmarkt met een dertigtal welzijns- en hulpverleningsorganisaties hoopt Stad Oostende de schoolteams aan te moedigen om zowel kennis op te doen, als ervaringen met elkaar te delen. Maar liefst 550 personen schreven zich in.

Zo'n 12.500 kinderen en jongeren lopen school in Oostende en dat maakt van onze stad een bruisende onderwijspool. De school is voor elk kind dé plek bij uitstek om te groeien, kansen te grijpen en uiteindelijk volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Het diverse en kwalitatieve aanbod in het Oostendse onderwijs zorgt ervoor dat ouders kunnen kiezen voor een onderwijsaanbod dat nauw aanleunt bij hun eigen waarden en normen.

Schepen van Onderwijs Natacha Waldmann: "De kwaliteit van ons Oostendse onderwijs is iets om trots op te zijn, maar om die te kunnen blijven garanderen is het belangrijk dat leerkrachten zich bijscholen en de kans krijgen om hun ervaringen en kennis te delen met andere professionals. Zo versterken ze elkaar. Stad Oostende wil de scholen hierin ondersteunen en organiseert daarom deze inspiratienamiddag voor het basisonderwijs, op maat van de noden die scholen zelf hebben aangegeven."

Acht interactieve lezingen

Er komen tijdens de studiedag acht interactieve lezingen aan bod die expliciet gericht zijn op het onderwijzend personeel van het Oostendse basisonderwijs. De thema’s zijn gekozen na een bevraging bij de schooldirecties en de brugfiguren basisonderwijs.

  1. Luk Dewulf, kindertalentenfluisteraar - Ik kies voor mijn talent
  2. Fanny Matheusen, transitiepedagoge - Deep democracy: het conflict omarmen
  3. Johan Deklerckdoctor in de criminologie - De preventiepiramide: integraal en positief aan de slag rond conflict en polariserend gedrag
  4. Catherine Malfait, pedagoge en Dieter Baeyens, hoofddocent Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen KU Leuven - Executieve functies
  5. Khalid Benhaddou, imam, auteur en opiniemaker – Halal of niet?
  6. Winny Ang, kinder-en jeugdpsychiater - Identiteit en beloning: reflecties uit de praktijk
  7. Piet Van de Craen, professor Emeritus VUB - Meertaligheid: begeleiden van taalontwikkelingsprocessen
  8. Michael Portzky, klinisch psycholoog en neuropsycholoog - Mentale veerkracht, het verschil tussen lijden en leiden

Welzijnsmarkt

Naast de interactieve lezingen is er ook een Welzijnsmarkt voor professionals die werken met de doelgroep ouders, kinderen, gezinnen, opvoedingsondersteuners,… Een dertigtal welzijns- en hulpverleningsorganisaties stellen er hun aanbod voor gezinnen met kinderen voor. De welzijnsmarkt is opgebouwd rond vijf thema-eilanden: gezinsondersteuning, (geestelijke) gezondheid/zorg, rechten-welzijn, vrije tijd en educatie-taal. Het geeft professionals de mogelijkheid om hun kennis van de sociale kaart op te frissen of een nieuw aanbod te ontdekken waarmee ze aan de slag kunnen in de eigen praktijk.

Praktische info

Het programma van de pedagogische studiedag ziet er als volgt uit:

Van 13.00 tot 15.30 uur: welzijnsmarkt voor professionals uit welzijn en secundair onderwijs

Van 16.00 tot 17.30 uur: welzijnsmarkt voor onderwijsprofessionals basisonderwijs

Van 17.30 tot 19.00 uur: acht interactieve lezingen met sprekers en thema’s

Om 19.00 uur: slot- en netwerkmoment

Tussendoor: ludiek locatietheater Kelly & Tim door Productions en zonen.

"Meer dan 550 (zorg)leraren en directies schreven zich in, deze eerste editie is dan ook een groot succes. We hopen dat het aanbod ook buiten de muren van het Kursaal nog blijft nazinderen en dat schoolteams pakken inspiratie opdoen die onze kinderen en jongeren ten goede zullen komen", besluit Schepen Waldmann.