Stad Oostende zet het volwassenenonderwijs in de kijker

Share this:

In mei zal in Oostende voor de eerste keer een grootschalige promocampagne te zien zijn in het straatbeeld waarbij het volwassenenonderwijs in de kijker wordt gezet. Dat gebeurt vanuit Stad Oostende, in samenwerking met alle onderwijsaanbieders die actief zijn in de stad. Zo willen we meer Oostendenaars ondersteunen in het maximaal aanboren van hun groeikansen bij de zoektocht naar een opleiding, diploma en uiteindelijk een job op maat.

Het volwassenenonderwijs in Oostende heeft een bijzonder divers aanbod en toch vindt niet iedereen de weg ernaartoe. Voor zowel mensen die kortgeschoold zijn, als mensen die al een diploma hebben zijn er tal van mogelijkheden naar bijscholing, omscholing of extra vorming al dan niet met een extra kwalificatie. Met steeds langere loopbanen in het verschiet, is het kunnen kiezen voor het inslaan van een nieuwe weg een grote meerwaarde. Ook voor nieuwkomers of mensen die op zoek zijn naar versterking van hun positie op de arbeidsmarkt is dit aanbod enorm waardevol.

In Oostende zijn heel wat mensen op zoek naar mogelijkheden om hun competenties en talenten aan te sterken. Te veel jongeren stromen nog steeds uit zonder middelbareschooldiploma wat de kans op armoede vergroot, daarom werd dit ook een belangrijk speerpunt in het armoedeplan van de Stad. "We zien dat zowel die groep, als een groeiende groep van mensen die al actief zijn op de arbeidsmarkt, met vragen kampt over bij- of omscholing. Daarom zetten wij met de Stad onze schouders onder een promocampagne voor alle spelers in de Stad. Zodat de diversiteit aan aanbod, sectoren en niveaus duidelijk in beeld gebracht wordt voor elke Oostendenaar die er naar op zoek is ", zegt Schepen van onderwijs Natacha Waldmann.

Promocampagne via stadskanalen

In de maand mei wordt het volwassenenonderwijs daarom via diverse kanalen in de kijker gezet, om Oostendenaars tussen 18 en 25 jaar meer te ondersteunen tijdens hun zoektocht naar een opleiding, diploma en een job op maat. Zo is er een permanente webpagina gelanceerd, namelijk www.oostende.be/ikwileendiploma met trechterfunctie voor wie een opleidingstraject op maat in Oostende zoekt.

Er is ook een brochure gemaakt op basis van levensechte profielen waarin iedereen zich kan herkennen: een metaalbewerker die zich wil omscholen naar een fiets- en bromfietsmecanicien, een jonge mama die in haar laatste jaar secundair onderwijs stopte met school en nu een zorgopleiding wil volgen, een twintiger die in het buitenland studeerde maar nu graag Nederlands wil leren en zich tot kok wil omscholen, een tiener die in het vierde secundair met school stopte omdat online lessen niet meer lukten en nu toch wil bijleren… Naast de specifieke profielen vinden Oostendenaars in de brochure ook een overzicht terug van de centra voor volwassenenonderwijs met nuttige contactgegevens. De centra voor volwassenenonderwijs zullen de brochure bovendien actief promoten.

Ook in het straatbeeld zal de campagne te zien zijn want er werd een bewegend affichebeeld gemaakt voor de Clearchannel-borden met vermelding van de specifieke website.

Doelgroep

De campagne richt zich in eerste instantie naar 18- tot 25-jarigen. "Maar ook wie meer ervaren is en droomt van een nieuw pad - al dan niet met (bijkomend) diploma - kan terecht op www.oostende.be/ikwileendiploma ", aldus nog de schepen.