OKAN-leerlingen uit Oostende gaan creatief aan de slag met woord en muziek

Share this:

Van september tot november 2023 gingen 29 leerlingen van de twee Oostendse OKAN-scholen (onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers), OKAN Oostende en OKAN aan Zee, in de Bibliotheek van Oostende aan de slag met woord en muziek. Met Nina Everaert en Ward Rosseel als begeleidende kunstenaars, leerden ze creatief omgaan met woord en geluid en werkten ze toe naar een poëtische performance. Op dinsdag 21 november om 16.30 uur brengen de leerlingen een toonmoment in de bibliotheek van Oostende.

Deze poëtische voorstelling kadert in het tweede deel van het project ‘Label’. Onder leiding van de Batterie, een artistieke kunstpraktijk, gingen 29 leerlingen van de OKAN Oostende en OKAN aan ZEE wekelijks met taal en muziek aan de slag. 

De leerlingen werkten vanuit woord en muziek toe naar de creatie van een Slam Poetry-optreden. Voor de artistieke begeleiding van de slam poetry deed de Batterie een beroep op Nina Everaert, een Brugse rapster die zelf ook poëzie schrijft en ervaring heeft in het participatief werken met jongeren, en muzikant Ward Rosseel.

In het voorjaar werkten de OKAN-jongeren ook al samen met de Batterie. Toen vertrokken ze vanuit taal, gingen ze aan de slag met opvallende woorden en onderzochten ze het typografisch vormgeven van letters en woorden in diverse talen. Aan de hand van deze tools maakten ze pamfletten en grote vlaggen. Via het ‘Label’-project wil Stad Oostende jongeren van een buitenlandse afkomst in contact brengen met taal en cultuur. De Bibliotheek sloot een meerjarig samenwerkingsverband met de twee OKAN-scholen uit Oostende. In deze onthaalklassen leren jonge, anderstalige nieuwkomers  (o.m. uit Oekraïne, Afghanistan, Syrië …) de Nederlandse taal.

"Leerlingen uit OKAN zijn vaak nog volop onze stad en onze cultuur aan het ontdekken. We willen ze stimuleren om hier hun toekomst uit te bouwen in Oostende en als inwoner volwaardig deel te nemen aan het leven in Oostende. Dit project is een kans om hen te laten kennismaken met woordkunst, het is een platform om hun stem te laten horen en ons zo ook als stad met hun insteken te verrijken." - Schepen van Onderwijs, Natacha Waldmann

De Bibliotheek koos voor de Batterie als artistieke partner. Deze participatieve kunstpraktijk helpt jongeren om hun eigen beeldtaal te vinden. Via deze samenwerking wil de Bib de verschillende werelden (van de jongere, de school, de bibliotheek en zijn bezoekers en de buurtbewoners rond de bibliotheek) met elkaar verbinden en in dialoog laten gaan. 

Natacha Waldmann

Schepen van Zorg, Welzijn & Onderwijs

T 059 25 84 59

Graag contact opnemen? Stuur ons een bericht.

e-mail