Brugfiguren Stad Oostende breiden uit naar algemeen secundair onderwijs

Share this:

In september 2020 startte Stad Oostende met een brugfigurenwerking in het secundair onderwijs. Na twee jaar is de evaluatie hiervan uiterst positief. Om nog beter tegemoet te komen aan de vragen van scholen wordt de werking nu ook uitgebreid naar twee scholen met een aanbod in het ASO: het College en GO! Athena. Hiervoor werden twee nieuwe brugfiguren aangesteld.

Brugfiguren zijn ondertussen niet meer weg te denken uit het Oostendse onderwijsveld. Als neutrale vertrouwenspersoon slaan zij de brug tussen jongeren en hun netwerk enerzijds en de school anderzijds. Het succes zit in de laagdrempelige aanwezigheid op de school zelf. Brugfiguren zijn aanspreekbare contactpersonen voor gezinnen, jongeren én leerkrachten.

Vanuit de positieve ervaringen in het lager onderwijs werd de brugfigurenwerking in september 2020 uitgebreid naar het secundair onderwijs. In vier scholen gingen toen drie brugfiguren aan de slag.

Positieve resultaten

Ook op Vlaams niveau is werken met brugfiguren secundair onderwijs een relatief nieuw concept. Brugfiguren secundair onderwijs zetten sterk in op individuele contacten met de jongeren. In 2020-2021 werden zo 170 jongeren bereikt; in het schooljaar 2021-2022 waren dat er 219.

Op basis van cijfers 2021-2022 weten we ondertussen dat het merendeel van deze jongeren uit de tweede graad komt (45%). 28% komt uit de eerste graad en 27% uit de derde graad. Meisjes en jongens in een verhouding van 60-40. Jongeren geven in één op de drie gevallen duidelijk aan dat ze niet goed in hun vel zitten. Pestproblematiek springt hierbij in het oog als één van de dominante factoren.

Naast de individuele benadering, zetten de brugfiguren ook in op groepsmomenten met de bedoeling te informeren, sensibiliseren en ontmoeting mogelijk te maken. Zo waren er infosessies met Economisch Huis, over Dag van de jeugdbeweging, een picknick op het strand, een infostand over kansentarieven...

Uitbreiding

Op vandaag zijn de brugfiguren secundair onderwijs al actief in het VTI, het Ensorinstituut, het Sint-Jozef en het Vesaliusinstituut. "De huidige scholen geven aan dat brugfiguren een echte meerwaarde zijn voor hen en dus zijn ook nieuwe scholen vragende partij. Daarom starten we dit schooljaar met twee bijkomende brugfiguren in het College en Athena Campus Pegasus, om een zo breed mogelijke groep leerlingen en gezinnen alle mogelijke ontwikkelingskansen te kunnen bieden", aldus schepen Waldmann.

Directeur Yannick Scheyving bevestigt: "Het is fijn om deze eerste schooldag te kunnen starten met deze ondersteuning van Stad Oostende. We geloven in de methodiek van brugfiguren. We denken dat onze brugfiguur Evelien een grote meerwaarde zal betekenen voor onze school. Zeker ook voor de leerlingen die het wat moeilijker hebben".